marți, 20 august 2019

Relația mea cu sportul VIII

.
Șahul

Am jucat șah de mic, învățat de tata. Prin clasa a VII-a am fost abonat la revista de șah și studiam deschideri și partide din revistă. Eram fascinat de unele partide și se întâmpla chiar să le învăț pe de rost ca să demonstrez prietenilor cât erau de frumoase. Mi-amintesc că era o partidă, pe care o reținusem sub denumirea de ”partida de aur” în care negrul sacrifică ambele turnuri și dama și reușește un mat spectaculos (cred că este Maczynski vs Wilfred Henry Pratten – Portsmouth, 1948). Ajunsesem să joc cam la nivel de categoria a III-a. Asta am constatat prin liceu, când m-am împrietenit cu un coleg, Cristescu Florin, care juca la categoria I. Acuma e antrenor de șah în Franța. De la el am cravata cu Albert Einstein. În generală jucam mai mult cu Marcel Teodorovici, un vecin cu 3 ani mai mare, și eram cam la fel de buni. De la el m-am pricopsit cu porecla ”Fifi”. Primul ”fi” venea de la Bobby Fischer – pe care îl admiram, desigur – iar cel de-al doilea de la ”filozof”. Era în perioada în care descoperisem în pod maualul de filozofie a lu tata și am rămas fascinat de problemele la care încerca filozofia să găsească răspuns. În vacanța mare de după clasa a VII-a, când am fost la mare cu părinții, am reușit să-i conving să-mi cumpere o carte de filozofie; era ”Materialismul dialectic” o carte groasă de-o palmă, din care n-am apucat să citesc mai mult de-un deget. Erau tot felul de chestii neinteresante pentru mine.
Dacă veni vorba de șah, vreau să spun, oricui ar fi interesat, că în facultate am descoperit un joc mult mai fascinant decât șahul, și anume Go. Este mai simplu ca reguli și mult mai complex în dezvoltarea jocului. O dovadă este și faptul că calculatorul a învins campionii de șah cu mult înainte de a putea învinge campionii la Go .

------------------

10 February 1996 - It is known for being the first computer chess-playing system to win both a chess game and a chess match against a reigning world champion under regular time controls. Deep Blue won its first game against a world champion on 10 February 1996, when it defeated Garry Kasparov in game one of a six-game match
In October 2015, the original AlphaGo became the first computer Go program to beat a human professional Go player without handicaps on a full-sized 19×19 board. In March 2016, it beat Lee Sedol in a five-game match, the first time a computer Go program has beaten a 9-dan professional without handicaps.

Niciun comentariu: