miercuri, 28 august 2019

Argument pentru UBI

.
Argument pentru un  proiect de lege

Societatea, în ansamblul ei, progresează într-un ritm de neimaginat în trecutul apropriat.

În ultimii 200 de ani sărăcia extremă a scăzut de la peste 95% din populația mondială, la sub 5%. Și asta în condițiile în care în 1820 - anul de la care începe statistica - populația mondială era de aproximativ 1 miliard, în timp ce acuma suntem peste 7 miliarde*.

Explicația faptului că omenirea este capabilă să producă bunuri și servicii suficiente pentru a suporta bunăstarea tuturor este avansul tehnologic din ultimele două secole. Mașinile, tot mai performante, lucrează pentru noi, calculatoarele au pătruns în toate domeniile de la producție la cercetare și proiectare, IoT - Internetul lucrurilor - se naște sub ochii noștri, iar roboții, într-un viitor care deja a început, lucrează în locul oamenilor în cele mai neașteptate domenii, de la construcția de mașini și a altor roboți, construcții de case și agricultură. Există deja sisteme de inteligență artificială care sunt capabile să pună diagnostice medicale mai precise decât medicii și altele care oferă consultații juridice mai bine decât o fac avocații.
Ca să ne dăm seama cât de repede progresează lucrurile, este suficient să amintim că în mai puțin de 30 de ani PIB-ul pe cap de locuitor (GDP PPP) a crescut de peste 3 ori - de la 5454 $ în 1990, la 16953 $ în 2017. Adică în ultimile 3 decenii, anii în care computerele și-au dat măsura valorii.

Totul pare a merge din bine spre mai bine și este perfect să fie așa.
Apare, însă, și un revers al medaliei. Chiar fără a idealiza rolul roboților și al mașinilor, nu este greu de prevăzut că în viitorul imediat omenirea se va confrunta cu o importantă criză a forței de muncă. Să ne gândim ce se întâmplă doar dacă dispar șoferii, înlocuiți de mașini care se conduc singure și vânzătoarele, care devin inutile în magazinele viitorului.
Previziunile pentru următorii ani, care iau în considerare aportul adus de munca roboților la economia mondială arată o capacitate de creștere exponențială a producției.
În aceste condiții, de creștere a productivității și a producției de bunuri și servicii cu o forță de muncă tot mai restrânsă numeric, trebuie să ne punem problema adminstrării problemelor sociale care vor apărea.
Cu alte cuvinte, dacă tot mai mulți oameni nu vor avea de lucru, nu vor avea bani să cumpere produse. Și atunci, pentru cine vor produce roboții? Cum se va descurca economia mondială?

Cred că o soluție este introducerea Indemnizației Universale de Bază (UBI - Universal Basic Income). Această indemnizație constă într-o sumă pe care o primește necondiționat fiecare cetățean al unei țări și nu este condiționată de angajarea sau nu la vreun loc de muncă.
Există locuri în care s-a experimentat introducerea indemnizației și rezultatele au fost excelente. Un efect neașteptat a fost că productivitatea de ansamblu în zonele respective a crescut în loc să scadă. Explicația poate fi că cetățenii pleacă de la job-urile în care nu se simt bine și sunt neproductivi și își caută, fără presiune financiară, locuri de muncă în care se simt bine și sunt mult mai productivi.

Pentru că această indemnizație presupune schimbări revoluționare la nivel economic și social, consider că se poate introduce treptat, cu o sumă simbolică, ce nu poate decât să crească.

Pentru acest lucru am scris următorul proiect de lege simplu și foarte ușor de acceptat și de aplicat.
Îl reiau și aici:


Proiect de lege pentru
Instituirea Indemnizației Universale de Bază (IUB)

Art. 1.
Fiecare cetățean al României, cu domiciliul în țară, are dreptul să primească Indemnizația Universală de Bază;

Art. 2.
Indemnizația se acordă în fiecare lună calendaristică și are valoarea inițială de 1 leu pe lună;

Art. 3.
Indemnizația Universală de Bază nu poate decât să crească;

Art. 4.
Indemnizația Universală de Bază nu poate fi suspendată sau diminuată prin nicio hotărâre a vreunui organism central sau local. O decizie de acest tip, poate fi luată doar prin referendum.


Câteva precizări care pot ajuta la editarea instrucțiunilor de aplicare:

- Sumele necesare vor fi asigurate inițial de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale și vor fi gestionate de Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială;
- Ulterior - în exercițiul financiar următor anului promulgării legii - se va constitui articol bugetar separat;
- Indemnizația se virează  fiecărui cetățean în cont bancar. Minorii sau persoanele în incapacitate de a ridica sumele, vor primi banii prin intermediul aparținătorilor;
- Ridicarea sumei se poate face numai de pe teritoriul României.


Proiectul poate fi preluat, exact în această formă sau modificat, cu menționarea și consultarea autorului, de către orice entitate politică doritoare să-l promoveze.

Publicat la 27 august, 2019
de Lupaescu Constantin
lupaescu at gmail dot com


*Pentru detalii puteți consulta https://ourworldindata.org/extreme-poverty



Niciun comentariu: