duminică, 3 februarie 2019

Lupăiești

.
Wikipedia:
Urmările și ecourile răscoalei (este vorba de rascoala lui Horea Cloșca și Crișan)
Conform ordinului împăratului, ca “toți românii care vor fi neîndoios cunoscuți că au comis maltratări, să fie mutați cu vitele și ustensilele lor”, sute de moți au fost strămutați în Banat și Bucovina.

Știu de la bunicii mei că ”familia noastră se trage din refugiați de pe vremea răscoalei lui Horea Cloșca și Crișan, pe numele de Parascan”. Această istorie o spunea străbunicul meu Ioan Parascan (cel a cărui voce o avem înregistrată).
Parsascan este numele familiei bunicii mele, Constanța - din partea mamei.
Mă gândesc că pe vremea aceea au fost mai multe ”rânduri” de țărani moți strămutați.
Familia tatălui meu se trage tot din Cacica, probabil dintr-o altă ramură de refugiați - bănuiesc eu, Lupăiești.  Am această bănuială pentru că, poate v-am mai spus, am găsit in Apuseni un cătun Lupăiești - ”Lupăiești este un sat în comuna Poiana Vadului din județul Alba”
Cred că acolo sunt originile noastre.

LE
Imediat după răscoala lui Horea Cloșca și Crișan forțele imperiale au strămutat mai multe familii din Munții Apuseni în Banat și în... Bucovina!
În Cacica - mai precis în Pârtești de Sus - au fost două familii de Lupăiești complet distincte. Probabil că numele l-au primit după origine.
.

Niciun comentariu: