marți, 29 martie 2011

despre teoria relativităţii

.
La o serată, o doamnă din societatea bună, îi adresează lui Einstein rugămintea:
- Maestre, aţi putea să-mi daţi câteva detalii despre teoria relativităţii?
- Stimată doamnă, răspunse fizicianul, eu v-aş putea da chiar multe detalii despre teoria relativităţii, dar teamă mi-e să nu păţesc aşa cum a păţit un prieten bun, ieri, în parc.
- Dar ce-a păţit? întrebă curioasă doamna.
- Păi... de fapt, nu mare lucru. S-a aşezat pe o bancă, lângă un domn care părea că se uită, tăcut, în zare. Vrând să intre în vorbă, îi zice: "Ce frumos ninge..." "Ce înseamnă ninge?" întreabă domnul cel tăcut. Atunci prietenul meu s-a uitat mai atent şi a văzut că, sprijinit de bancă, lângă interlocutorul său, era un baston alb. Domnul era, de bunăseamă, nevăzător. Atunci, prietenul meu, s-a gândit că ar fi frumos să-i explice ce înseamnă a ninge. Şi începu tacticos: "Când ninge, din cer, cad fulgi de zăpadă..." "Zăpadă? Ce-i aia zăpadă?" întrebă omul. "Păi... zăpada este un fel de apă îngheţată. Cade din cer şi  se aşterne moale peste toate cele şi totul devine alb!" "Alb? Ce înseamnă alb?" "Hm... Alb este o culoare... Cum să-ţi explic...? Lebăda, de exemplu, este albă..." "Lebăda? Ce este aceea o lebădă?" mai întrebă nevăzătorul. "Lebăda este o pasăre mare, cu gâtul îndoit." "Îndoit... Cum adică îndoit?" Atunci prietenul meu a îndoit mâna pentru a imita un gât de lebădă, a luat mâna orbului şi i-a pus-o pe mâna sa, pentru a-l ajuta să o pipăie. Nevăzătorul a pipăit cu grijă mâna cea îndoită, s-a luminat la faţă şi a exclamat: "Aaaaa.... acum înţeleg ce înseamnă a ninge!"
După ce Einstein a terminat istorioara cu prietenul său, doamna, dând dovadă de multă înţelepciune, a renunţat să mai afle detalii despre teoria relativităţii...

Niciun comentariu: