Motto
Să schimbăm sistemul!
Consider că problema meditaţiilor
(în sensul de “ore în particular”) este greşit înţeleasă, şi dezbătută, în
primul rând de lucrătorii din mass media dar, de multe ori, chiar şi de
persoane care fac parte din sistem şi de la care am aştepta o mai bună
înţelegere a fenomenului.
Articolul l-am scris în 2010, într-un
moment în care se discuta mult asupra meditaţiilor – ştiţi cum e, dezbaterile
se fac în valuri... Astăzi toată lumea discută despre meditaţii, mâine toţi au
uitat... – dar consideraţiile rămân valabile.
Până şi ministrul…
Citim în ziarul Ziua (în 2010) un interviu cu doamna ministru Ecaterina Andronescu:
“ZIUA:
Pe de altă parte, există un învăţământ paralel, la care părintele este
constrâns să apeleze: meditaţiile. Ce măsuri veţi lua pentru stoparea acestui
fenomen. În plus, veţi elimina din lege prevederea privind colectarea de
fonduri de la părinţi?
Ecaterina Andronescu: Şi meditaţiile, ca şi strângerea fondurilor de către comitetele de părinţi, sunt de natură să decredibilizeze sistemul de învăţământ. Ca urmare, rugămintea mea către profesori este să ţină seama de faptul că şcoală este din ce în ce mai contestată, cu atât mai mult cu cât ea promovează aceste lucruri. Meditaţiile urâţesc sistemul, pentru că profesorul condiţionează nota pe care o dă elevului de prezenţa lui la meditaţii. Cum poate un profesor să îşi imagineze că acest lucru nu se va întoarce împotriva lui? El trebuie să-şi facă datoria în clasă. De aceea, mă gândesc la remotivarea lui, iar mărirea salariilor şi introducerea programului after school urmăresc acest lucru. Vom scrie foarte clar în lege interzicerea meditaţiilor.”
Ecaterina Andronescu: Şi meditaţiile, ca şi strângerea fondurilor de către comitetele de părinţi, sunt de natură să decredibilizeze sistemul de învăţământ. Ca urmare, rugămintea mea către profesori este să ţină seama de faptul că şcoală este din ce în ce mai contestată, cu atât mai mult cu cât ea promovează aceste lucruri. Meditaţiile urâţesc sistemul, pentru că profesorul condiţionează nota pe care o dă elevului de prezenţa lui la meditaţii. Cum poate un profesor să îşi imagineze că acest lucru nu se va întoarce împotriva lui? El trebuie să-şi facă datoria în clasă. De aceea, mă gândesc la remotivarea lui, iar mărirea salariilor şi introducerea programului after school urmăresc acest lucru. Vom scrie foarte clar în lege interzicerea meditaţiilor.”
Nu zău?!
Nu pot să încep altfel decât cârcotind la
întrebarea pe care o pune jurnalistul. Constat că există, de mulţi mulţi ani,
un curent prin presa noastră de toate felurile, care răspândeşte ideea că
meditaţiile reprezintă problema centrală a sistemului de învăţământ românesc.
Că sunt expresia corupţiei din sistem. Că, vezi Doamne, profesorii nu-şi fac
treaba la clasă şi părinţii – săracii de ei – sunt obligaţi să-i trimită pe
copii la ore în particular. Sau, şi mai rău, că profesorii condiţionează nota
elevului de participarea acestuia la meditaţii. Meditaţii făcute cu dumnealui
profesorul, de bunăseamă. “Vrei notă mare? Ia treci mătăluţă la meditaţii la
mine acasă şi să vezi ce note bune iei. Meditaţiile te costă atâta şi atâta şi
iei nota asta! Că să iei notă bună trebuie să plăteşti!” Corupţie în toată
legea! Ce ziceţi domnilor profesori, aşa să fie?
Subiect fals
Părerea mea se exprimă în cuvintele: lipsă
de profesionalism! A jurnaliştilor, desigur. Comentează pur şi simplu, fără să
ştie despre ce vorbesc. Să iasă articolul. Ştirea. N-ai despre ce scrie, foaia
albă-ţi face-n ciudă şi, dacă n-a fost niciun accident şi nicio crimă, ia să
vorbim despre meditaţiile care se dau în România. Subiect veşnic cald! Eu cred
că nechemaţii care fac caz de acest subiect, habar n-au despre ce e vorba.
Domnilor profesori, câţi dintre colegii dumneavoastră condiţionează actul educativ
de vreo plată, făcută în orice fel? Dar cât aţi fost elev/student, de câte ori
aţi fost nevoit să daţi bani pentru vreo notă/examen? Din propria mea
experienţă, 20 ani de şcoală şi 14 ani de profesorat, pot să va spun ca am
întâlnit: un profesor universitar, un director adjunct, inginer – nu mai este
printre noi, Dumnezeu să-l odihnească şi să-l ierte – şi o profesoară – de
franceză – la care se mergea cu ceva. Asta este tot. Dacă e să privim doar
aceste fapte sunt, evident, condamnabile. Dar să fie ele, oare, expresia
putreziciunii învăţământului românesc? Cât la sută din sistem este afectat în
felul acesta? Eu cred că nici măcar unu la sută! După părerea mea, aceasta nu
este problema centrală din învăţământul nostru.
Tipuri de meditaţii
Haideţi să vedem pentru ce ia un elev
meditaţii. Să încercam să desluşim de câte feluri sunt meditaţiile. Păi ar fi,
în primul rând, meditaţiile de trecut
clasa. Onor domnu’ Goe e cam bătut în cap şi mămiţica – în afară că-i
cumpără costum de marinel – îl trimite şi la meditaţii. Poate s-o deştepta
măcar un strop, măcar atât cât să-l păcălească pe zbiru’ de la clasă, să-i dea
un amărât de cinci. În general, acest tip de meditaţii îşi atinge scopul. Asta
pentru că elevul, în momentul în care ajunge să aibă nevoie de meditaţii ca să
treacă la o anumită materie, se vede treaba că a ajuns la o anumită maturitate
în gândire, că vrea şi el să treacă clasa şi, măcar alea două ore cât stă la
profesor, este atent şi încearcă să prindă câte ceva. Şi, probabil, prinde. Că
atât cât stă la ora de meditaţie, faţă în faţă doar cu profesorul, e mai greu
să-i fugă gândul la soarele primăverii, aşa cum face la clasă. Asta, desigur,
cu condiţia să ajungă la oră! Că se mai întâmplă şi să ia banu’ de acasă, că
merge la meditaţii, şi îl cheltuie pe altundeva!
Ar mai fi meditaţiile de fiţe. Adică părintele are bani, ştie că învăţătura
este ceva important – lucru mare dacă a ajuns la o asemenea înţelegere – şi se
gândeşte că progenitura merită o educaţie aleasă. După părerea lui – nu foarte
greşită – la clasă înveţi cât înveţi, da’ nu strică să suplimentezi cu ceva
învăţătură în particular. Eu am dat meditaţii de fizică şi am avut elevi, nu
prea mulţi ce-i drept, care au venit cu conştiinciozitate patru ani de zile
(liceul), ca să înveţe fizică şi în particular. Nu erau elevi slabi şi n-ar fi
avut nevoie de acele ore pentru că nu urmau să dea examene din fizică şi nici
să aplice cunoştinţele de la această materie într-o meserie viitoare.
Mai sunt şi meditaţiile de performanţă. Astea sunt cele mai greu de dat şi-s
cerute tot la fel de puţin ca şi cele de fiţe. Nu orice profesor este capabil
să rezolve problemele care se dau la olimpiade, darămite să îndrume un elev, cu
cap pătrat, care este în stare să facă faţă olimpiadei. (Despre aspecte absurde
de la olimpiade, o să vorbim cu alt prilej.)
Şi, în fine, cele mai cerute sunt meditaţiile de pregătire pentru un examen.
Ei bine, astea sunt ceva util (părerea mea!). Când ai de dat un examen, nu
încape îndoială, trebuie să-ţi recapitulezi materia. Sau să o înveţi, dacă n-ai
ştiut-o niciodată. (Vorba unui profesor de-al meu care i-a spus unui coleg scos
la tablă, ce încerca din răsputeri să-şi amintească o formulă: “Amice…
nu-’ncerca să-ţi aminteşti ceea ce n-ai ştiut niciodată!”.) Poţi să
recapitulezi de unul singur, doar ai manuale şi notiţe, sau poţi să apelezi la
un profesor care să te ajute să-ţi planifici recapitularea, să-ţi sistematizeze
ideile şi, nu în ultimul rând, să te verifice periodic dacă te ţii de treabă.
Asta cu verificatul este, poate, cel mai important aspect. E ca şi cu
economiile. Poţi – teoretic – să economiseşti bani, punând la bancă, în fiecare
lună, câte cinci milioane. Când ţi-aduni bani destui, îţi cumperi maşină. Câţi
dintre noi facem aşa? Păi nu prea facem! Mai bine luăm un împrumut şi lunar
suntem obligaţi să dăm banii înapoi. Aşa şi cu elevul. Poate învăţa şi de unul
singur, dar dacă este un profesor care să-l tragă de mânecă, e mult mai bine.
În plus îl mai şi lămureşte cu ce nu pricepe. Ba mai şi pune accentul pe ceea
ce este esenţial. Insistă asupra tipurilor de probleme/chestiuni care sunt cele
mai căutate la examenul pentru care se pregăteşte candidatul. Garantat că
succesul este mai mare decât dacă elevul face toate astea de capul lui. (Or mai
fi şi alte meditaţii, pe care le-am
scăpat. Aştept completări.)
Profesorul ia bani!
Pentru toate astea profesorul este plătit.
O fi moral sau nu…? Păi eu cred că e normal să ceară bani. El face un serviciu.
Munceşte în timpul lui liber. Nu-i normal să fie plătit? Aaaa, e normal să
plătească impozit. Asta da! Dar acest tip de serviciu nu este normal nici să
fie interzis şi nici să fie condamnat. Asta nu este corupţie, domnilor. Nici pe
departe! Nu se poate compara cu “cadoul” dat la medic. (Asta fiind altă idee
fixă de-a jurnaliştilor.) Medicul care ia bani – condiţionând sau nu actul
medical – o face în timpul serviciului! Îl plătim o dată pentru treaba asta –
medicul primeşte salariu, şi-i mai dăm încă o dată bani că să facă treabă bună.
Sau să o facă… Să nu credeţi că sunt de părere că sistemul medical ar fi
corupt. Nu cred asta. Marea majoritate a medicilor, ca şi marea majoritate a
profesorilor sunt oameni cinstiţi, buni profesionişti, care-şi fac treaba fără
să pretindă decât ceea ce li se cuvine: salariul. Am adus în discuţie cazul
medicilor, numai şi numai pentru a sublinia că banii primiţi de profesori
pentru meditaţii nu sunt acelaşi lucru cu o şpagă dată pentru îndeplinirea unei
sarcini normale, de serviciu. Sau pentru creşterea abnegaţiei. Sau pentru
tratament preferenţial. Sunt lucruri diferite domnilor!
Schimbaţi sistemul!
Trebuie să fac aici o paranteză
importantă: nu cred, nici în ruptul capului, că profesorul nu-şi face bine
munca la clasă, pentru că dă meditaţii. Aceasta este o altă idee falsă, prea
des vehiculată. Anume că profesorul intenţionat nu-şi face bine meseria la
clasă, pentru a-i determina pe elevi să apeleze la meditaţii. Cât de îngust la
minte trebuie să fii, ca să crezi aşa o aberaţie? Eu cred cu tărie că
profesorul îşi face meseria cât de bine poate la clasă şi, dacă este un bun
profesionist, este căutat şi pentru ore în particular. Meditaţiile sunt o
completare a procesului educativ, pentru care există cerere. Atenţie: dacă
sistemul duce la existenţa unei asemenea cereri, nu profesorul este de vină ci
sistemul! Acolo trebuie căutată vina, nu la amărâtu’ de profesor care,
profitând de pe urma anilor în care şi-a tocit coatele pe băncile şcolii, îşi
cârpeşte sărăcia cu sudoarea frunţii!
Eu cred cu tărie că putem schimba sistemul
în aşa fel încât meditaţiile să nu mai fie necesare. Cum? Răspunsurile există.
Să nu credeţi carecumva că pledez pentru acest fenomen: meditaţiile. Nu.
Departe de mine gândul! Am vrut doar să atrag atenţia că problema se pune, de
prea multe ori, greşit. Greşeşte jurnalistul, greşeala se propagă către toţi
consumatorii de media şi, mai apoi, greşesc şi cei care ar trebui să ştie
despre ce e vorba. Greşeşte până şi doamna ministru care, sub influenţa
întrebării jurnalistului, ajunge la concluzia ca a interzice meditaţiile este o
soluţie pentru îmbunătăţirea sistemului!
Câţi profesori dau meditaţii?
Nu pot să închei fără să mai aduc vorba
despre câteva lucruri. Câţi profesori dau oare meditaţii? Toţi profesorii sunt
plini de ore în particular? Ia să-i întrebăm pe profesorii de istorie, de
filozofie şi de sport să vedem cîţi elevi au în particular? Meditaţii dau
profesorii ale căror materii sunt materii de examen – matematică şi romană în
special şi, mai puţin, fizică, informatică, chimie, geografie, economie. Se mai
dau meditaţii la limbile străine sau, pardon, la limba engleză. Se pare că
romanu’ vrea să înveţe limbi străine. Foarte bine; să înveţe! Şi ar mai fi de
spus că şi dintre cei care au norocul să aibă o materie cerută, nu au toţi
clienţi! Că... mde, aici chiar lucrează legile pieţei libere.
La tăţ’ ni-i greu!
Încă un aspect. Nu e uşor să dai
meditaţii. Vii acasă după şase ore la catedră şi, abia de ai apucat să bagi
ceva în gură, vrei nu vrei, sună la uşă unu’ cu ghiozdanu’-n spate, odihnit şi
cu ochii mari! De la 16:00 la 18:00 sau la 20:00 stai şi-ţi baţi capul cu
problemele celui care are nevoie de ştiinţa ta! Dacă câştigi o pâine, n-ai timp
pentru tine şi pentru familie. Orele acelea sunt nu doar epuizante, dar te şi
ocupă, complet, intelectual. Nu poţi să te gândeşti la nimic altceva, creativ
sau recreativ. Mintea ta e obligată să se ocupe cu problemele elevului. Cei
care au dat ore, ştiu exact despre ce vorbesc. Nu pot să nu-i invidiez pe cei
care câştigă suficient în timpul celor opt ore normale de muncă… Şi-apoi cât
costă o oră de meditaţie? Cam trei până la şase euro. Adică la limita de jos a
plăţii pentru o oră la un meseriaş. Sunt şi profesori, nu neg, care dau
meditaţii cu câte 5-6 elevi deodată. Ei bine, aia e deja industrie. Ăia şi
câştiga ceva mai mult şi nici nu fac treabă prea bună. Sunt şi profesori
universitari care fac asemenea pregătiri. Nu vreau să insinuez nimic, dar se
aude că dacă mergi la orele date de profesorul de la facultatea la care vei da
examen, ai şanse mai mari de reuşită… Aici deja intrăm în altă zonă!
După atâtea rânduri, peste concluziile pe
care le trageţi dumneavoastră, am să
trag şi eu una: SCHIMBAŢI SISTEMUL!
Post Scriptum
Între timp, problema admiterii în învăţământul
universitar a căpătat o turnură interesantă: candidaţii se împuţinează de la an
la an...
_______________________
Scris de mine, Constantin Lupaescu, în
2009 şi reluat în 2010.
constantin.lupaescu@gmail.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu