Motto
Să schimbăm sistemul!
Examene, examinări şi notări (I)
- GRE Physics.
La începutul anilor 90 am aplicat pentru o bursă de doctorat în Statele
Unite, în fizică. Pentru a obţine bursa am dat câteva examene al căror sistem
merită detaliat, pentru că, în opinia mea, avem de învăţat.
Sistemul american de admitere în învăţământul superior, al studenţilor
proveniţi din afara Statelor Unite, acceptă examenele administrate de ETS – o
organizaţe non-profit din Princeton. Spun „acceptă” pentru că ETS nu deţine
monopolul examinării candidaţilor la universităţile americane. Este doar o
organizaţie cu tradiţie, care administrează teste recunoscute şi apreciate de
sistemul universitar american.
În primul rând, dacă vrei să-ţi continui studiile in SUA, trebuie să
dovedeşti că ai o foarte bună cunoaştere a limbii engleze. Desigur, ca să poţi
să-ţi însuşeşti orice disciplină trebuie, neapărat, să cunoşti – cât mai bine
cu putinţă – limba în care se predă disciplina respectivă (Cum să înţelegi
fizica, predată în engleză, dacă nu ştii engleză?) Pentru a testa şi evalua
cunoştinţele de limbă engleză ale candidaţilor internaţionali, universităţile
americane agreează testul TOEFL (Test
of English as a Foreign Language) administrat de ETS.
Mai apoi, pentru a examina competenţele generale ale candidatului şi
competenţele specifice domeniului pe care doreşte să-l urmeze, se administrează
testele GRE (Graduate Record Examination)*. GRE-ul este de două feluri: GRE General Test – care testează
abilităţile intelectuale generale (logică, cunoştinţe elementare de matematică
şi abilităţi lingvistice – care sunt, adeseori, asimilate cu performanţele
intelectuale) şi GRE Subject Test,
care testează abilităţile candidaţilor la o anumită disciplină. În timp ce GRE
General Test este destinat tuturor candidaţilor (ca şi TOEFL), GRE Subject Tests
este ţintit pe disciplina pe care doreşti să o urmezi.
Am făcut această introducere pentru a putea să vă descriu ce mi s-a părut
ingenios şi deosebit la GRE Physics Test.
Testul durează trei ore şi
conţine o sută de probleme (de
fizică, evident). Încă de la începutul testului ţi se atrage atenţia – de către
supraveghetori – că nu trebuie să te străduieşti să rezolvi toate cele o sută
de probleme, pentru că nu ai să reuşeşti. Nimeni nu le face pe toate. Un
candidat obişnuit abordează mai puţin de jumătate din problemele propuse.
Trebuie să-ţi alegi doar problemele pe care crezi că le poţi rezolva.
Dificultatea acestor teste este foarte diferită. Majoritatea problemelor
sunt la nivelul de dificultate al programei de liceu (din România) şi la nivel
postliceal. Există câteva probleme care sunt foarte simple, să zicem la nivel
de şcoală generală şi chiar vreo două trei care sunt ridicol de simple. De cealaltă
parte avem deasemenea câteva probleme la nivel universitar şi postuniversitar
şi chiar, mi s-a părut, că una sau două sunt de nivel extrem de ridicat: cred
că trebuia să-ţi fi dat doctoratul exact pe acea temă, ca să poţi răspunde
corect.
Testul este de tip test grilă cu
răspunsuri unice. După ce ai citit o
problemă şi ai încercat să o rezolvi, ai de ales între cinci variante de răspuns, dintre care doar unul este corect.
Răspunsurile se notează pe o foaie separată (grila), care urmează să fie
scanată, pentru obţinerea rezultatului.
O altă indicaţie pe care o primeşti de la bun început este să răspunzi doar
la chestiunile la care te pricepi. La celelalte să nu încerci să nimereşti
răspunsurile corecte, bifând la întâmplare, pentru că este în defavoarea ta.
Cum descurajează sistemul să dai răspunsuri la întâmplare? Ei bine, aceasta
este partea care mi s-a părut cea mai interesantă: pentrua stabili nota finală,
numărul răspunsurilor greşite se împarte
la patru şi se scade din numărul răspunsurilor corecte. De exemplu: să
spunem că ai răspuns în total la 48 de întrebări, 36 de răspunsuri fiind
corecte şi 12 greşite. 12 (greşite) de împărţit la 4 egal 3. 36 (corecte) minus
3 egal 33. Acesta se consideră că este rezultatul pe care l-ai obţinut: 33 de
puncte (din 100 posibile).
Ca să înţelegem de ce este corect acest mod de notare, să ne presupunem că mă
duc la examen, habar n-am de fizică, nu ştiu să rezolv nicio problemă, dar
bifez, la întâmplare, răspunsurile la toate cele 100 de probleme, în speranţa
că tot „scot ceva”, mai mult decât dacă n-aş bifa nimic. Pentru că la fiecare
întrebare sunt posibile 5 răspunsuri şi doar unul este corect, înseamnă că,
bifând la întâmplare, am şanse (statistic) să dau 20% răspunsuri corecte. Deci,
am dat 100 de răspunsuri, 80 greşite şi 20 corecte. Ce rezultat am obţinut? 80
(greşite) de împărţit la 4 egal 20. 20 (răspunsuri corecte) minus 20 egal zero!
Deci sistemul „a aflat” că eu nu am ştiut nimic!
Trecând, însă, peste acest interesant artificiu docimologic, vreau să
subliniez modul în care este gândit testul. Ţi se dau multe probleme şi nu
trebuie să le rezolvi pe toate: trebuie să le abordezi doar pe cele la care te
pricepi.
Modul acesta de gândire mi se pare foarte de interesant, pentru că eu nu
sunt un mare fan al modului tradiţional în care se face notarea la clasă şi la
examene în România. În sistemul nostru, ca să obţii nota maximă (zece) trebuie
să rezolvi corect toate chestiunile propuse. Deci: primeşi 10 (zece) la teză,
sau la Bacalaureat, numai şi numai dacă ai făcut totul perfect (preupunem că
avem un profesor examinator sau corector care nu greşeşte - despre calitatea şi performanţa examinatorilor discutăm cu altă ocazie). Acest lucru mi se
pare nedrept şi incorect. În acest sistem de notare ai două posibilităţi: fie
ştii totul (şi eşti şi într-o zi bună) şi iei nota 10, fie ştii de la aproape
nimic şi până la aproape totul şi ai şanse de la nota 10, obţinută cu noroc, şi
până la o notă mai mică decât nota de trecere, tot în funţie de noroc.
Sigur că, judecând pe colective statistice mari (de sute de mii sau de milioane
de elevi), sistemul merge. Atâta tot: merge! Dar câte nedreptăţi se produc an
de an, zi de zi? Mie, această prezenţă a factorului „noroc” într-o proporţie
inacceptabil de mare, această incertitudine a rezultatului pe care îl voi
obţine la o testare, îmi dă fiori. Este un sentiment de nesiguranţă extrem de
distructiv. Distruge încrederea în sine, introduce complexe şi distruge
atitudinea faţă de învăţătură: de ce să mai învăţ, că şi aşa nota vine după cum
dă Domnul... (sau domnul!).
În cariera mea de profesor (de liceu) am încercat să vin, un pic, în
întâmpinarea elevilor, construind subiecte, pentru lucrările scrise, astfel
încât suma punctelor să fie peste 10. De exemplu, dădeam două chestiuni de
teorie – fiecare notate cu câte două puncte, două probleme, ceva mai uşoare –
notate cu câte două puncte, una sau două probleme, mai dificile – punctate cu
câte trei puncte şi un punct din oficiu (sau chiar două). În total, un elev
putea să obţină 12 până la 16 puncte. Dacă obţinea sub zece puncte, primea nota
egală cu numărul de puncte, iar dacă făcea peste zece puncte primea nota 10
(zece)... cu felicitări.
Experienţa mea ca învăţăcel şi mai apoi ca dascăl, mă face să pledez pentru
acest mod de abordare al examinărilor. Ca învăţăcel vreau să am confortul
psihic că am dreptul să greşesc, iar ca dascăl mă interesează să obţin o
imagine cât mai bună a cantităţii de cunoştinţe ale elevului.
Putem găsi nenumărate exemple de viaţă în care nedreptatea sistemului actual s-a
făcut simţită într-un mod sau altul, dar nu mă voi opri acum asupra lor ci,
poate, altă dată.
Post Scriptum
Ceea ce scriu are drept scop conştientizarea unor aspecte negative. Nu
consider că sistemul GRE este infailibil şi nici nu pledez pentru un sistem în
care suma punctelor să depăşească nota zece. Acestea nu sunt rezolvări
autentice, sunt doar paliative.
Eu pledez pentru o schimbare
fundamentală a sistemului. Este posibil un sistem mai bun? Categoric, da. Cum
ar trebui să fie articulat noul sistem? Iată o întrebare la care voi răspunde
mai târziu, numai după ce voi expune, pe îndelete, ce este greşit în sistemul
actual.
__________________
* Sistemul GRE descris aici este cel practicat pentru o serie de discipline
reale şi inginereşti. Pentru alte discipline, cum ar fi ştiinţele economice sau
medicină, există sisteme de evaluare specifice.
(Constantin Lupaescu, 21 iulie 2012)
(Constantin Lupaescu, 21 iulie 2012)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu