În liceu am avut doi profesori de limba română.
Fiecare special în felul lui. Cu „doamna Iulia” Leomiza am făcut româna în
clasele a XI-a şi a XII-a. Am folosit ghilimelele pentru că aşa avea pretenţia
să-i spunem, „doamna Iulia”. Refuza să accepte apelativul, obligatoriu pe
atunci, de „tovarăşa”. Era o femeie frumoasă, deşi avea aproape şaizeci de ani,
şi foarte bine şi cu gust îmbrăcată – lucru nu foarte des întâlnit înainte de ’89. Doamna Iulia îşi permitea toalete speciale şi bijuterii din
belşug, pentru că soţul dumneaei era un medic renumit şi, desigur, bine plătit.
Doamna profesoară a fost şi parlamentar al României, din partea PNL, imediat
după ’90 şi am şi văzut-o vorbind de la tribuna parlamentului. Un discurs în care, din
păcate, spunea prea puţine şi semăna prea mult cu dojenile de la orele de
diriginţie.
Toţi colegii mei
o iubeau nespus pe doamna Iulia. Şi totuşi, eu personal, în ciuda multor
calităţi indiscutabile, nu am fost prea încântat de personalitatea dumneaei. Am
să povestesc de ce, cu alt prilej. Deocamdată să-i dorim pace şi linişte acolo
unde este, pentru că, de ceva vreme, a plecat dintre noi.
Celălalt profesor,
care mi-a marcat, într-un anume fel, anii tinereţii (am făcut cu dumnealui limba română în clasele a IX-a şi a X-a) a fost domnul profesor
Diogene Gafiţa. Făcea parte din familia de literaţi Gafiţa, din Fălticeni.
Fratele dumnealui, Mihai Gafiţa, era directorul prestigioasei edituri Cartea
Românească. Mai avea un frate, Vicenţiu Gafiţa şi un nepot Gabriel Gafiţa,
ambii personalităţi recunoscute în lumea literară din acea vreme. Domnul
profesor era deasemenea înainte de pensie, avea peste şaizeci de ani. A şi ieşit
la pensie după ce am terminat eu clasa a XI-a. Era foarte tipicar şi, cred că
din această pricină, nu era prea iubit de elevi. Când nu-i plăcea ceva, era muşcător
de dispreţuitor.
O dată, înainte de a
pleca din clasă, cu catalogul la sub braţ, se uită de jur împrejur la mizeria
din clasă şi exclamă acru:
– Sper că, după
ce plec eu, măturaţi în coteţ!
Pe vremea aceea nu aveam femeie de serviciu şi curăţenia era făcută de elevi, prin rotaţie. Se numeau “elevi de serviciu” şi aveau obligaţia să se îngrijească în permanenţă de curăţenia din clasă şi să facă o curăţenie generală la sfârşitul orelor.
Pe vremea aceea nu aveam femeie de serviciu şi curăţenia era făcută de elevi, prin rotaţie. Se numeau “elevi de serviciu” şi aveau obligaţia să se îngrijească în permanenţă de curăţenia din clasă şi să facă o curăţenie generală la sfârşitul orelor.
Obişnuia să ne
ia, din când în când, caietele acasă, să se uite peste ele. Câte cinci, şase
caiete. Ora viitoare le aducea pline de corecturi şi însoţite de profundul său
dispreţ:
– Lăzăreanu!
Zice moşul, ţinând caietul colegului meu cu două degete, ca şi cum ar fi avut
grijă să nu se murdărească. Ia mizeria asta de aici...! Şi-l aruncă pe marginea catedrei.
Mi-i scârbă... Evident că nu era murdar. Era doar plin de greşeli.
În prima oră ne-a
făcut teoria caietului:
– Caietul trebuie să
fie învelit! Zicea bătrânul. Pe vremea aceea erau rare învelitorile din
plastic. Caietele pe atunci, nu erau ca acelea care se găsesc astăzi în
librării: cu coperţi colorate, care mai de care mai strălucitoare şi mai atrăgătoare
şi, desigur, fără nicio legătură cu şcoala. Erau caiete cu coperţi ieftine, din
materiale reciclate, aveau culoarea verde şters şi o înfăţişare ternă. Ca să
fie protejat, dar şi ca să arate cât de cât bine, caietul trebuia învelit.
Pentru această operaţiune exista hârtia albastră. O hârtie albastru-mov
întunecat, destul de groasă şi destul de lucioasă, care se folosea, mai ales,
în acest scop, învelirea cărţilor şi caietelor.
– După ce l-ai
învelit, trebuie să-i pui o etichetă, ca să ştim al cui este caietul. Erau
nişte etichete albe, cu gumă arabică pe dos, pe care le lingeam bine şi le
presam cu podul palmei, să se lipească pe hartia albastră. Pentru că era la
alegerea noastră unde lipim eticheta, se găseau cele mai năstruşnice locuri, în
special colţurile. Uneori le puneam oblic, să arate “mai bine”. Sau cel puţin
aşa ni se părea nouă.
– Pe etichetă se scrie
numele şi prenumele elevului şi obiectul de studiu. “Popescu Tudor, caiet de notiţe
la limba română”, ne exemplifica domnul Gafiţa. Eticheta puteţi să o lipiţi
unde vreţi voi. Dar, dacă o să mă întrebaţi pe mine unde-mi place, o să vă spun
că eu prefer să puneţi eticheta pe mijloc, puţin sus... şi ne arăta cu degetul
unde trebuie pusă.
– Ca
să înţelegem şi să reţinem cum trebuie să procedăm, deschideţi orice carte. Şi
lua şi deschidea manualul de română ridicându-l puţin, să se vadă până în
spatele clasei. Vedeţi, prima foaie este complet goală. Nu este scris nimic pe
ea. Se numeşte “foaie de protecţie”. Aşa şi caietul, trebuie să înceapă cu o
foaie complet liberă. Niciodată nu se scrie pe prima foaie a caietului! Apoi, dacă mai
dăm o foaie, o să vedem că pe pagina a treia este scris exact ceea ce se
găseşte şi pe coperta cărţii. Această foaie se numeşte “copertă interioară”.
Aici voi veţi scrie, încă o dată, ceea ce aţi scris pe etichetă şi nimic
altceva, spunea moşul ridicând vocea când trebuie, aşa cum doar profesorii ştiu
să o facă.
– Abia începând
cu pagina a cincea începem să scriem! Ca să putem folosi caietul, trebuie
liniat. În stânga paginii se trage o linie verticală – ar fi frumos să fie
subţire şi de culoare roşie. Între linie şi marginea caietului nu se scrie absolut
nimic! Nu ştiu dacă v-ati uitat vreodată la o pagină scrisă, fără să fie lăsată
margine. Eu am impresia că mă sufoc! Se spune că “fără margine, foaia nu te
lasă să respiri...”
Şi tot aşa, ar fi fost
în stare Moş Virgulă să ne povestească pretenţiile lui, ore în şir. Cum să-l fi
iubit elevii? Şi, bineînţeles, îl pedepseau. Aşa cum pedepsesc elevii. Era o
gălăgie permanentă în clasă şi moşul nu reuşea să facă linişte. Cu toate
acestea, când se apuca domnul profesor să povestească... se făcea o linişte de
mormânt. Ne captiva cu totul cu farmecul poveştilor sale. Intram parcă în
transă în lumea pe care măiestrit ştia să o zugrăvească şi numai soneria ne făcea
să tresărim şi să revenim în lumea reală...
O dată ne-a povestit
despre cum se spuneau poveşti, la gura sobei, când era el mic.
– Pe vremea când eram
eu copil, să tot fi avut vreo şapte sau opt ani, seara după asfinţit, se adunau
sătenii la careva acasă şi povestau câte în lună şi în stele. Noi copiii
stăteam cu gura căscată şi ascultam poveştile celor mari. Într-o seară, se
adună la noi acasă. Şi numai ce începe un vecin a povesti cum a văzut el o
matahală! Zice vecinul: “Veneam cu boii acasă, pe înserat, cu carul gol. Şi cum
mergea carul agale, numai ce văd că boii încep să tragă greu, greu de tot... N-am
înţeles ce se întâmplă şi m-am uitat în spate. Ei bine, am încremenit: la mine în
car era o matahală! Era neagră, păroasă, cu faţa palidă ca un mort, cu mâinile
lungi şi înaltă cam cât două staturi de om. S-a uitat la mine și mi-a zis: ”Mergi înainte!”. Am întors capul şi am dat bici
boilor... Nu m-am mai uitat în spate. Mă treceau toate sudorile. Şi cum mergeam
eu aşa, numai ce văd că boii încep a trage mai uşor, fără să se opintească.
Când mă uit în spate, matahala nu mai era. Am vazut-o în zare, cum mergea
grăbită către pădure...” Şi numai ce termină vecinul de povestit şi mama îmi
zice: “Du-te şi adă un braţ de lemne!” Na...! Du-te şi adă lemne! Afară era
beznă şi la mine în minte erau numai matahale şi inima mi-era cât un purice...
Altă dată, ne-a
povestit cum l-a întâlnit el, prima dată, pe Marin Preda.
– Era în iarna de la
sfârşitul lui ’54 şi m-am dus la fratele meu, Mihai, care locuia în Bucureşti.
Când am ajuns acolo, l-am găsit în poartă, stătea de vorbă cu un domn cu
ochelari cu lentile groase. Mihai mi-a zis: “Du-te în casă că vin şi eu imediat”
N-a venit imediat. A venit după vreo jumătate de oră şi a început a-mi povesti,
poate şi ca să înţeleg de ce a întarziat atât: “Tipul ăsta, cu care am stat de
vorbă, este un prieten, un anume Marin Preda. Este scriitor. N-a scris el prea
mult şi, pe deasupra, ultima lui nuvelă, publicată acum vreo doi ani, a fost
făcută praf şi pulbere de critică. Şi omul e aşa de supărat, că nu-i mai vine
să publice nimic, niciodată. Dar... zice că are el, în sertar, un roman
excepţional, cu care o să rupă gura tuturor criticilor, dar nu-l publică, numai
aşa, de-al dracului!” Ei bine, la puţină vreme după aceea, apare romanul
Moromeţii...
Multe ne-a mai
povestit moşul, despre Ion Creangă şi părinţii lui, despre Mihail Sadoveanu
care juca şah la o plimbare cu pluta pe Bistriţa şi colegii îl apostrofau: “Cum
poţi să joci şah şi să nu admiri minunăţiile din jur?” şi peste o săptămână
Sadoveanu publică o superbă descriere a peisajelor pe care “le ratase” jucând
şah... Despre familia regală ne-a povestit două ore. Ce n-a terminat într-o
oră, a reluat în ora următoare. Povestea a început, cred, pe când studiam
Moromeţii, plecând de la Poiana lui Iocan. Moşul ştia cu lux de amănunte – şi
ne povestit şi nouă – toate încrengăturile de rudenie şi toate dedesubturile,
fie ele politice sau amoroase. El însuşi, conştient fiind de cât de detaliată
este povestea, s-a oprit la un moment dat şi exclamat: “O să ziceţi: ia te uită
ce bine le ştie ăsta, de parcă a trăit acolo, printre ei! Ei bine, n-am trăit
acolo, dar am citit cărţile astea...” Şi ne spune titlul cărţilor.
Era un bărbat înalt,
subţire şi elegant, cu părul alb destul de bogat şi doar puţin adus de spate.
Avea mâini cu degete lungi şi ţinea stiloul cu o deosebită eleganţă.
De ce îi ziceam
Moş Virgulă? Că am uitat să spun... Pentru că una din vorbele lui era: “După ce
termini de scris o lucrare, iei punguliţa cu virgule şi începi să împrăştii,
uite-aşa, virgulele prin text...” zicea moşul, făcând cu mâna ca şi cum ar fi
semănat.
Mai avea el încă
o poreclă, mult mai urâtă, pe care, din respect pentru memoria celui care a
fost domnul profesor Gafiţa, n-am să o reproduc aici. Ce răutăcioşi pot fi
tinerii şi cât de nedrepţi...
2 comentarii:
As vrea sa iau legatura cu dvs.am niste scrisori ale dl Diogene Gafita.
Puteti sa-mi scrieti pe constantin.lupaescu@gmail.com
Trimiteți un comentariu