Știm că una din particularitățile
dezvoltării umane este că – spre deosebire de rudele noastre apropiate din regnul
animal – creierul se dezvoltă, în bună parte, după naștere. Mai mult în prima
parte a vieții, dar și mai târziu – neuroplasticitatea se păstrează de-a lungul
întregii vieți. În acest context educația, prin acțiunea ei formativă, joacă un
rol major în dezvoltarea personalității umane.
Cel puțin așa funcționează
educația acuma!
Există deja tehnologiile – și nu
mai e decât un pas până vor intra în cotidian – pentru a ”îmbunătăți
electronic” funcțiile creierului uman.
Să presupunem că adaugi un
microcip pentru a-ți îmbunătăți memoria de lucru, apoi un sistem care să te
ajute să faci calcule rapide, mai apoi, câțiva ani mai târziu, adaugi un alt
microcip pentru a te conecta la Internet
și pur și simplu continui să adaugi îmbunătățire după îmbunătățire.
La un moment dat funcțiile
adăugate depășesc, poate cu mult, funcțiile tale biologice. În ce moment ai
încetat să mai fii tu? Care este diferența dintre tine și o mașină? Mai ești
om?
Cum va arăta educația viitorului
în contextul acestor ”îmbunătățiri” aduse ființei umane? Cum mai dai un examen,
sau o lucrare de control?
Susan Schneider despre acest
subiect:
https://www.edge.org/conversation/susan_schneider-the-future-of-the-mind
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu