Feriți-vă de Filosofie!
Tineri
ortodocși, nu studiați Filosofia!
Desigur, tineri aflați în
căutarea Adevarului, o spunem dintru început: nu-i urâm pe filosofi! Dimpotrivă, îi iubim ca pe
copiii care fac parte din aceeași familie cu noi. Dragostea lui Hristos este atotcuprinzatoare, chiar și pe vrăjmași îi cuprinde la sân cu delicatețe, smerenie și duh părintesc, ocrotitor și blând. Ci ne rugăm ca Întregul Adam sa se mântuiască... Atenție, însă la această cale a Filosofiei. Nu puțini au rătăcit mergând nepovătuiți pe dânsa.
Pentru majoritatea tinerilor, filosofia este o mare provocare. Ea îți ofera daruri minunate precum: "gândirea
critică, capacitatea de argumentare și contra-argumentare,
spiritul speculativ, capacitate de analiză și sinteză, sistematicitate rațională, știința interogației, logică dialectică, adâncime
lingvistic-conceptuală, precizie terminologică, limpezirea procesului ideatic,
sofistică, înțelegerea paralogismelor, antinomiilor, paradoxurilor,
structurarea procesului gândirii, cunoașterea curentelor istorice de idei, a principalelor școli de filosofie etc. " Dar, în spatele
acestei atracții intelectuale aparent
inofensive și foarte promițătoare, se ascund cele mai mari pericole: îndrăcirea minții și rătăcirile tuturor rătăcirilor: lumea speculației abstracte prin care omul mândru construiește lumi posibile sau imaginare care-l îndepărtează
de teologia, cosmologia si antropologia ortodoxă.
Arhimandritul Sofronie înlocuiește cogito-ul cartezian cu amo-ul lui Hristos, preferând – în acea celebră
inferență logico-deductivă
categorială a gânditorului francez „gândesc, deci sunt” – pe „iubesc” lui
„gândesc”, pentru a exprima entimema ipostatică sofroniană: „iubesc, deci sunt”. La Arhimandritul Sofronie, cunoașterea este deja iubire, căci Dumnezeu Însuși este iubire. Cunoașterea la Sfântul Sofronie nu este gnosticism, ci
este cea mai autentică trăire ortodoxă monahală. Înger în trup din pântecele
maicii sale, văzător al luminii
celei nezidite încă din copilărie, Sfântul Sofronie a dat cele mai importante
răspunsuri duhovnicești lumii
contemporane: și filosofilor, și theologilor.
Trei mari ucenici ai Părintelui Sofronie de la Essex: Cuviosul Rafail
Noica, Cuviosul Arhimandrit Zaharia, Cuviosul Nikolai Sakharov au vorbit în
numeroase rânduri despre adâncul devenirii ipostatice, lăsată moștenire prin învățătura Sfântului Siluan Athonitul și a ucenicului său – Ava Sofronie de la Essex.
„Iubesc, deci sunt” este cea mai importantă replică dată lumii filosofice și theologice contemporane. Deși exprimă excepțional demersul teologiei inimii cunoscătoare
cuprins în porunca iubirii lui Hristos, care prevalează prin pogorârea întru
smerenia iubirii lui Hristos teologiei minții raționale scolastice, fiind preluată din gândirea
filosofică, acestă formă supracategorială în substratul ei ultim, dar totuși categorială și logic-deductivă ca expresie formală exterioară,
încă păstrează urme ale gândirii intelective raționaliste, și poate
că nu exprimă cel mai bine Taina Persoanei care trăiește dezmărginită de limitele ei discursive,
cuprinzând întru dragostea lui Hristos întreaga dumnezeire după har și întreaga omenire după fire precum expresia :
„Acum, prin harul Tău, și eu
sunt”. Adevărata expresie care
ne vine în conferința „Ce
este omul?” a Părintelui Rafail Noica, ne-a lăsat-o nouă tuturor moștenire tocmai Sfântul Sofronie de la Essex: „Acum,
Doamne, prin harul Tău și eu
sunt.” Ea are forma personală a dialogului-rugăciune și este și mai curățată de întoarcerea către sine – mândria
autoreflexivă – pe care încă o mai păstrează forma modelului de gândire
cartezian.
Cât de frumoasă este o minte curată, sănătoasă, ortodoxă, care sălășluiește in inimă, rugîndu-se și vorbind cu Dumnezeu! Și cât de urâtă este o minte stricată care rătăcește ruptă de inimă, vorbind cu toate gândurile și duhurile răutății... Toții filosofii occidentali sunt mari eretici, schismatici ai occidentului,
sunt născuți în matca marii erezii
catolico-protestante.... Toți, fără excepție. Simpla pătrundere cu gândul a cugetărilor lor aduce un întuneric al minții, de care omul nu poate să scape luni sau chiar
ani de zile după lectura unei cărți. Întunericul minții-judecată.
Lumina Duhului Sfânt se îndepărtează și rămânem în întunericul rațiunii finite. Cu această minte întunecată, viața voastră va deveni luciferică, iar rugăciunea
curată nu se va mai lipi de dvs.
Iubirea este criteriul sigur al Adevărului. (Dacă iubești, te afli întru Adevăr). Însă criteriul Absolut al Adevărului, Singurul Criteriu Sigur și Desăvârșit este Iubirea de… vrăjmași. Pe baza acestu criteriu ne putem da seama fără greș dacă ne aflăm sau nu întru Adevăr. Îmi iubesc eu
vrăjmașii? Este viața mea centrată întru acest criteriu sigur? Sau viața mea este centrată pe neadevăr, pe o stare sufletească opusă, de eliminare,
răzbunare, ucidere a vrăjmașilor mei? Iubește-ți frații și prietenii și te vei iubi astfel pe tine însuți. Dar iubește-ți vrăjmașii și vei iubi ceea ce ai mai sfânt, mai adânc și mai autentic în tine! Singuri putem spune: dacă ne rugăm pentru cei care ne fac
rău, dacă îi binecuvântăm, dacă nu-i urâm, cât de „reali”, cât de „adevărați” suntem. Fericiți cei care și-au făcut din iubirea de vrăjmași axul central al vieții lor, căci aceia necontenit se situează întru Adevărul Absolut!
Când Părintele Sofronie și-a dat seama că iubirea creștină este ontologică, iar nu psihologică, a înțeles deodată că Hristos este și Dragostea și Adevărul, și Viața, iar creștinismul nu este un psihism subiectiv ieftin.
Realismul duhovnicesc absolut este iubirea tuturor vrăjmașilor noștri. Iată testul: Fă un mic bine celui care ți-a greșit, sau care te-a urât, sau care te-a rănit și vezi efectul: harul care vine este incomparabil și incomensurabil mai mare decât pentru orice altă faptă bună.
Dacă nu știi „cum” să-ți iubești vrăjmașii, urmează modelul Sfântului Siluan: iubește-i „cu poftă”, cu patimă sfântă adică. Dă-ți drumul celei mai mari „pofte” ca rugăciune, asupra celui mai mare vrăjmaș al tău. Îl vei îmblânzi imediat, îl vei preface din leu mânios, în mielușel ascultător. Dragostea și rugăciunea cu „poftă” pentru „cei răi”, pentru „vrăjmași”, încă din tinerețe, naște oameni duhovnicești care la bătrânețe vor birui tot iadul.
Realismul duhovnicesc absolut este iubirea tuturor vrăjmașilor noștri. Iată testul: Fă un mic bine celui care ți-a greșit, sau care te-a urât, sau care te-a rănit și vezi efectul: harul care vine este incomparabil și incomensurabil mai mare decât pentru orice altă faptă bună.
Dacă nu știi „cum” să-ți iubești vrăjmașii, urmează modelul Sfântului Siluan: iubește-i „cu poftă”, cu patimă sfântă adică. Dă-ți drumul celei mai mari „pofte” ca rugăciune, asupra celui mai mare vrăjmaș al tău. Îl vei îmblânzi imediat, îl vei preface din leu mânios, în mielușel ascultător. Dragostea și rugăciunea cu „poftă” pentru „cei răi”, pentru „vrăjmași”, încă din tinerețe, naște oameni duhovnicești care la bătrânețe vor birui tot iadul.
Cei care au studiat filosofia în chip profesionist, vor avea nevoie de
20-30 de ani de căință și rugăciune pentru a-și curăța mintea de scâlcierile pe care filosofia le-a cauzat minții lor. Două mai duhuri pun stăpânire pe mintea
filosofilor: duhul îndreptățirii de sine și al mândriei. Boala filosofilor nu este simpla, banala mândrie
de care te căiești cu un gând smerit, ci
formele ei exacerbate, paroxistice, înghețate, precum: semeția rațiunii care se crede mai presus de toți și chiar de Dumnezeu, înălțarea minții peste puterile ei de înțelegere, trufia, aroganța, infatuarea, îngâmfarea, orgoliul demonic, fatuitatea, vanitatea
exacerbată, megalomania, mărirea de sine, slăvirea de sine, slava deșartă în forme exagerate, preaînălțarea de sine, nesimțirea duhovnicească, orbirea duhovnicească, înfumurarea demonică, trufia mai presus de
fire, învârtoșarea inimii, cerbicia minții, îndrăcirea minții, întunecarea minții, nebunia, demonismul.
Cine a pătruns în sfera filosofilor dobândește toată viclenia de sub soare: duhul vorbirii
împotrivă, al deznădejdei, al hulei
împotriva Duhului Sfânt, al contra-argumentării cuvântului duhovnicului, al
neascultării, al urii de cele sfinte, al disprețului față de feciorie ca întreaga cugetare, al încrederii doar în propria judecată,
al egocentrismului, al idolatrizării sinelui, al raționalismului scolastic, al respingerii creștinismului autentic și curat. Dacă mai apoi vei încerca să dobândești ascultarea sau rugăciunea minții, te vei lovi de o boală specifică filosofilor:
semeția minții, adică înălțarea minții pe care părinții o descriu cu lux de amănunte, foarte, foarte
greu de biruit, dacă nu imposibil... pentru a dobândi cuget curat și smerita cugetare. Smerita cugetare este ucisă de
orice înălțare speculativă a minții care, alături de îndreptățirea de sine, la filosofi devine a doua natură, foarte greu de depistat și de contracarat.
Vorbind despre aceste lucruri nu o facem cu ușurătate. Ne doare inima pentru omul care, căutând
Adevărul, zăbovește în desișurile și hățișurile filosofiei. Îl căutăm cu dragoste și pace. Aproapele meu este viața mea.
Pacostea ascunsă a filosofiei este narcisismul, iubirea de sine bolnavă,
patologică, însoțit de individualismul
extrem care este polul opus al Persoanei. Persoana cuprinde Întregul Adam întru
dragoste. Individul se iubește doar
pe sine. Sentimentele principale ale individualiștilor filosofiei sunt exact cele opuse duhului
ortodox curat: singuratatea metafizică în locul comuniunii personale de iubire
în Hristos, angoasa metafizică în locul încrederii în purtarea de grijă a Domnului, neliniștea metafizică în locul liniștii isihaste, speculația trivială în locul rugăciunii adânci, tristețea inimii din cauza pierderii, a lipsei Harului,
(filosofii, datorită necredinței, hulei, blasfemiilor, încrederii în mintea lor speculativă, sunt părăsiți de Harului Duhului Sfânt în măsuri extreme) în
locul bucuriei harului Duhului Sfânt, deznădejdea, în locul nădejdii creștinești nestrămutate, scepticismul metafizic și existențial, din lipsa credinței în Hristos Mântuitorul, toate acestea fiind acoperite de o și mai mare pacoste: sentimentul superiorității de sine față de toți și de toate, o formă paroxistică a mândriei
sufletului egoist, însingurat, așa-zis „neînțeles de nimeni”, în
realitate bântuit sărmanul de nenumărate duhuri necurate care îl năpădesc haotic cu stările căderii totale, fără de
întoarcere, de la tronul Preasfintei Treimi.
Speculația metafizică este cel mai
toxic proces pentru mintea omenească. La polul opus se află rugăciunea curată.
Filosofia lumească naște tare
morale precum: necredința, scepticismul, îndoiala, nesimțirea duhovnicească, persiflarea, judecarea celorlalți, lipsa de evlavie, lipsa de cucernicie, duhul
speculativ, boli ale imaginarului, boli ale impersonalismului logic, boli ale
suprapersonalismului, etc. Acestea, la filosofii de profesie, devin metastatice. Orice filosofie aduce o
îndepărtare de Principiul Personal. Hristos este Adevărul-Persoana.
Toate mințile filosofilor sunt
eretice. Iată ce zice Pavel: „Luaţi aminte să nu vă fure minţile cineva cu
filozofia şi cu deşarta
înşelăciune din predania omenească, după înţelesurile cele slabe ale lumii şi
nu după Hristos.” (Colos. 2, 8 ) Pavel a avut o intuiție genială; filosofia exact asta face: fură mințile omului. Premisele, concluziile, argumentele lor
sunt deviate de la dreapta credință, de la Adevăr. Când mintea curată ortodoxă se
lipește de momelile gândurilor
filosofice eretice, ea va slăbi și va cădea din Lumina lui Hristos... Filosofia pentru minte este precum
curvia pentru trup, o desfrânare păguboasă a sufletului, a minții feciorelnice, alunecând din rătăcire în rătăcire, din minciună în
întuneric, neaflând altceva decât amărăciune, îndoială, deznădejde și osândă. Feriți-vă de orice contact cu filosofia, și mintea voastră va fi curată pentru rugăciune și teologie. Dacă totuși ați mușcat din „fructul oprit”, pe lângă o spovdanie generală pentru slăbirea
duhurilor necurate care vă stăpânesc prin „duhul filosofiei”, veți avea nevoie de zeci de ani de curățare a minții prin lecturi sistematice ale Sfinților Părinți, precum și de șlefuirea și îndreptarea gândului prin lecturile textelor din
cărțile de strană: Minee,
Penticostar, Octoih etc. unde sunt cuprinse învățăturile Bisericii formulate de Duhului Sfânt în
chip poetic, teologic și
canonic.
Așadar, tineri ortodocși, ocoliți filosofia. Dacă sunteți în lumea teologică academică, și aveți totuși de făcut vreo lucrare științifică și aveți nevoie de studii filosofice aprofundate din
considerente apologetice, nu vă apropiați oricum de acest tărâm al întunericului minții căzute, ci luați
trei-patru binecuvântări de la duhovnic și de la alți mari oameni duhovnicești cercați, preoți-profesori sau ierarhi cu
duhul discernământului, pentru a putea fără greș să alegeți florile curate și să
faceți, după spusa Marelui Vasile, mierea cea bună, precum albina. Păstrați mereu o viață curată, împărtășiți-vă des, postiți mai mult, păziți-vă ca de foc de alcool și de tutun, combustibilul cel mai preferat al
tinerilor de la filosofie, faceți mai multe metanii, rugați-vă mai des cu rugăciunea
inimii, nu lipsiți de la Sfânta Liturghie și nu zăboviți exagerat în duhul speculativ toxic al scrierilor filosofice. Uneori, și o oră petrecută în bibliotecă alături de duhul
scrierilor filosofice vă poate aduce o stare de îndepărtare înspăimântătoare de dreapta credință, pe care, de multe ori, doar revenind în biserică
pentru o slujbă oarecare, îl puteți aproxima cât de cât și îndepărta de la sufletul dvs. Dacă la Maica Domnului și la Sfinții Părinți, multe din cele bune
sunt mai presus de fire:
feciorie mai presus de fire, dragoste mai presus de fire, nădejde mai presus de
fire, răbdare mai presus de fire, etc, la cei mai căzuți dintre filosofi, stările negative sunt mai presus
de fire: tristețe mai presus de fire,
mânie mai presus de fire, ură mai presus de fire, îndrăcire mai presus de fire, deznădejde mai presus de
fire, toate fiind acoperite de adjectivul „metafizice”... Cine bea vinul
otrăvitor al filosofiei va gusta toată „tristețea și spaima metafizică” a căderii de la Dumnezeu a Apusului. Fiți atenți la lucrarea gândului pe
care-l rumegați. Dacă este excesiv de
toxic, de necurat, de căzut de la dreapta credință, lepădați-l. Asumați-vă toate măsurile de
precauție, ca la cărțile ereticilor. Însă nu veți scăpa nemurdăriți și veți avea de suferit toată viața.
Domnul să ne păzească de tot răul filosofilor și filosofiilor!
Desigur, nu-i urâm pe filosofi! Dragostea este
atotcuprinzatoare, chiar si pe vrăjmași îi cuprinde cu delicatețe. Ci ne rugam ca Întregul Adam sa se mântuiască...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu